Monday, 23 May 2011

~erti sebuah pelukan~


google: ooohh kucing peluk bear.hahaha

Masuk kelas jaga murid sebab minggu ni minggu exam. Aku bagi mereka lukisan untuk diwarna. Aku pesan dengan mereka supaya duduk buat kerja dan jangan kacau kawan. Lepas tu bila mula ramai yang sudah siap, mulalah mereka kacau kawan lain. Lepas tu aku, cakap macamlah ni:

Aku: Tolong jangan kacau kawan awak yang buat kerja. Tengok Faiq ( bukan nama sebenar ), dia buat kerja, dia tak ganggu kawan pun.

(Faiq senyum. Manis senyuman dia. Oh, kalau sudah besar, boleh aku jodohkan dengan anak aku. Hahaha. Berangan sungguh si pengantin lama ini.

Tiba-tiba, ada seorang murid bercakap:

Azwan ( bukan nama sebenar ) : Faiq ada kacau saya tadi, cikgu. Dia datang tempat saya dan peluk saya.
Aku: hah, peluk awak? Kalau peluk tak apalah itu tandanya dia sayang awak.

Semua murid ketawa.

Tapi, seorang pula yang bersuara lagi:

Udin: kalau peluk perempuan, sayang juga ke, cikgu?

Aku terdiam. Anak muridku memang kreatif.

Aku: yala, awak kena sayang kawan awak tapi, awak tak boleh peluk kawan perempuan awak sebab awak lelaki. 

Kelas terus bising dengan ketawa mereka.


Aku terdiam. Berfikir. Betulkah jawapan aku tu? Apalah yang kanak-kanak 8 tahun tu boleh faham erti sebuah pelukan?? Bagi mereka, pelukan itu tanda mereka disayang dan dilindungi. Bagi kita orang dewasa ini, aduhai, banyak sekali maknanya!

p/s jangan lupa peluk ibu, bapa, adik, kakak, abang, kawan atau orang yang kamu sayang. Siapa tahu, itu adalah pelukan pertama dan terakhir kamu untuk mereka.
google:comel gila!

No comments:

Post a Comment

sponsor by:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...