Saturday, 21 May 2011

~fikir sebelum beli~

google

Bosan sungguh hari aku kalau hujung minggu begini. Makan, minum, buka tv hanya utk membisingkan rumah tanpa memberi fokus dan check email, fb, dan blog saja. Mau keluar, mana tau dapat tengok Nur kasih da movie yang sekarang tengah hot. Tapi, aku masih lagi susah untuk keluar sendiri. Kurang teruja kerana bagi aku berjalan seorang diri itu buat aku kelihatan macam orang yang hilang hala tuju. Oh, jangan silap pula. Itu diri aku. Bukannya aku melihat orang begitu. Ada orang lain yang selesa memilih berjalan sendiri tanpa teman. Kata mereka: senang membuat pilihan ketika membeli kerana tidak ada pengaruh untuk membeli barang yang ini dari yang itu.
google

Bercerita tentang memilih barang untuk dibeli, ada beberapa persoalan yang kadang-kadang terkena batang hidung aku sendiri.



Situasi pertama aku cerita begini:

Kamu mahu beli barang yang ini sebab bagi pendapat kamu, ia sesuai dengan kamu dan  sesuai juga dengan pendapatan kamu. Tapi ada kawan yang bagi pendapat yang barang itu tidak sesuai dengan kamu dan kurang kualiti then, dia suggest barang lain yang lebih expensive malah exceed ur money. Jadi, apa tindakan kamu di sini? Beli  barang kurang kualiti atau beli barang berkualiti tapi mahal sampai u dun have enough money to buy it atau kamu terus termakan kata kawan kamu yang katanya 'alah membeli menang memakai'? 

Situasi kedua: Kamu beli barang yang memang sudah lama kamu angankan. Bak kata orang indon; suka banget dong. Then, a few days later, kamu dapat tahu yang musuh kamu beli barang yang sama. Kamu bengang dan kata dalam hati ' apa yang aku beli, itu juga dia mau beli ' so, apa yang kamu mahu buat? pakai terus barang yang kamu idamkan itu sambil set dalam minda kamu ' aku yang pakai dulu jadi, kira aku la trend setter ' atau kamu terus simpan barang tu dalam almari bermangga seberat 5 kg. Sebab kamu tidak sanggup dianggap 'kembar' tidak seiras dengan musuh kamu.
google

Situasi ketiga: Kamu nampak orang yang pakai baju / tudung / seluar tu comel amat. Maka, kamu pun terus teruja untuk beli. Tapi, malangnya bila kamu pakai baju / tudung / seluar tu, muka kamu tidaklah secomel orang yang kamu nampak tu. Malah, kamu nampak agak gemuk dan lebih rendah dari biasa.Jadi, apa kamu buat dengan baju / tudung / seluar yang kamu beli tu? simpan, buang atau beri saja dengan kawan kamu yang nampak lebih comel memakainya?

Situasi ke-empat: Kamu beli barang tu ambil dan bayar tanpa tengok tarikh luput yang sudah hampir tamat dan kalau yang muslim, kamu abaikan sama ada barang tu ada tanda halal atau tidak. Atau kamu nampak ada tanda halal di barang itu tapi dari negara jiran lain dan ada tulisan ha lam alif lam saja atau kamu nampak ada cop halal dari JAKIM Malaysia tapi ia lebih mahal dari yang ada tanda ha lam alif lam saja?
google

Baca dan fikir. mmm.. 

No comments:

Post a Comment

sponsor by:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...