Sunday, 22 May 2011

~skandal baru~




skandal lama aku

Skandal? kalau sebut pasal skandal saja., ramai yang akan menginterpretasikannya sebagai ada 'sesuatu' di situ. Di sana sini, kita selalu disuakan dengan cerita begini dan sudah tentu kebanyakkan orang bersikap sinikal dengan keadaan ini. Paling dekat artis kita. Sana, sini, atas, bawah, kiri, kanan skandal di mana-mana. Dan yang paling hampir ialah orang sekitar kita dan contoh paling jelas ialah jika ada kawan / kelauarga yang selalu dekat dengan kita punya skandal dengan orang lain.

Setiap orang ada jalan hidupnya sendiri. Allah sudah pun atur perjalanan tu dari Loh Mahfuz lagi sebelum kita diberi nafas hidup di dunia. Bila skandal terjadi di kalangan orang rapat kita, mulalah kita sok sek sok sek. Bertanya kenapa, membuat kesimpulan sendiri, tidak kurang ada yang mengutuk, menghina dan sesuka hatinya menghukum seseorang.

google
Oh, sebelum ini, aku juga bersikap begitu terutamanya bila terbaca cerita artis dalam majalah / surat khabar atau pun terdengar gosip-gosip kawan-kawan punya skandal lain sedang mereka juga sudah ada yang punya. huh! Berapa kati dosa yang susah aku buat? Al-maklumlah, umum terlalu pesimis terhadap perkara ini. Tapi, hari demi hari, perjalanan hidup yang aku lalui buat aku banyak berfikir. Baik sangatkah aku untuk menilai orang lain sedangkan bukan aku berada di tempatnya?

Pengalaman bekerja di Mah. Syariah dulu banyak beri aku pengajaran tentang erti hidup berumahtangga. Kes-kes perceraian yang berlaku bikin aku putus asa dan takut untuk melangkah ke alam baru itu. Setiap kali kes dibicarakan, ada masanya aku pun turut menitiskan airmata bila mata lafaz cerai dilafazkan oleh suami terhadap isteri. Yala, setahu aku, Bergegar tiang arash bila suami menceraikan isteri dan perkara halal yang dibenci Allah adalah perceraian. Alhamdulillah, dengan kronologi hidup yang begitu jugalah aku cuba berdiri, hidup dengan penuh baik sangka seperti kata bekas majikan aku dulu: Insyallah, berbaik sangka dengan Allah, semua itu ujian, Banyakkan bersabar dan jangan mudah lupa diri. Besar makna kata-kata dia.


google

Dominannya, skandal yang tidak dapat ditamatkan dengan segera akan membawa kepada putusnya hubungan dengan pihak yang satu lagi. Kalau sudah punya suami / isteri / tunang / teman tapi mesra tapi masih juga punya hubungan dengan orang lain, sudah tentu ia akan menyakitkan pihak yang satu lagi. Ada sebahagian lelaki yang belum berkahwin ( bukan semua ya ), mereka akan simpan 'spare tyre'  seramai yang mungkin sebelum mereka pilih mana satu pasangan hidup mereka. Ada juga yang sudah ada calon isteri tapi masih ada calon isteri pura-pura yang digunakan ketika sunyi. Misalnya bercinta cuma masa di kampus supaya ada 'kuli' untuk membuat assignment / study group atau untuk 'isi poket' tapi cinta tamat bila sudah bergelar graduan. Bersyukurlah dengan sesiapa yang berjaya bercinta dari sekolah / kampus hingga ke sempurnanya lafaz aku terima nikahnya. Kamu memang beruntung!

google
Lelaki dan perempuan sekarang bagai tidak ada beza. Semakin ramai yang gagal dalam perhubungan. Aku bukan bersikap feminis dan bukan juga berpihak pada si maskulin. Sebab, kita juga tidak boleh menyalahkan lelaki saja atau perempuan saja. Aku ada kawan lelaki yang setia gila dengan kekasihnya tapi si kekasih pula bermain kayu tiga. Aku juga pernah ada kawan perempuan yang setia sampai lupa yang lelaki itu lidah bercabang. 

Tambah lagi, kawan lelaki yang dulunya perangai macam setan berjaya pula kahwin dengan perempuan yang baik-baik. Kawan perempuan yang liar senang pula untuk berkahwin malah murah pula rezeki anak dan kerjayanya. Sedangkan ada orang yang sudah berkahwin bertahun-tahun, sangat liat untuk mendapat zuriat. Tengoklah, berapa persoalan yang selalu buat aku berfikir. Maka, kalau kamu mengimpikan lelaki paling seperti Akashah dalam cerita Lagenda Budak Setan, mungkin dalam 100 orang hanya ada seorang seperti dia. Kalau ada perempuan baik seperti Siti Amina dalam cerita Nur Kasih tu, sekali lagi kamu memang beruntung. Dan, aku selalu berharap, kehidupan ini akan indah kalau semua orang punya pasangan seperti itu tapi,kalau semuanya dapat apa yang diinginkan, sudah tentu kita sekarang berada di dunia lain!

google

Klisenya, setiap orang terlalu mudah untuk terdedah dengan skandal yang mungkin akan mengagalkan sesebuah hubungan.  Mungkin menyakitkan hati orang lain. Mungkin boleh menyebabkan insiden pembunuhan kerat-mengerat atau menggunakan asid bertambah statistiknya. Aku beristighfar, semoga aku, keluarga dan pembaca blog ini diberikan hidup yang baik-baik saja. Walau hidup kita sukar tapi, laluinya dengan penuh tabah. Berdoalah selalu agar apapun cabaran yang kamu lalui, kamu masih kuat, tidak putus harapan terutamanya pada Tuhan dan ingat apa tanggungjawab kamu pada Allah dan manusia. ' To know- to do' ( misya mialen, May 2011)



skandal baru
 p/s gambar skandal lama dibeli tahun lepas dan skandal baru dibeli tadi pagi.. ini skandal kalau suami tidak ada.kahkah.






No comments:

Post a Comment

sponsor by:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...