Wednesday, 29 June 2011

Baju kebaya vs baju kurung

Masuk tahun 2011 ni, aku dapat kesan yang aku sudah kurang untuk pakai baju trend misalnya baju kebaya yang memang tidak pernah dianggap ketinggalan zaman. Baju ni selalu diberi nafas baru oleh fashion designer supaya nampak lebih fresh dan unik daripada pakaian lain. Aku panggil baju ni baju trend sebab aku dan kawan-kawan dulu anggap baju ni sangat cantik bila dipakai oleh pemakai yang memang ada  curve macam beyonce. Cun-cun di tubuh pemakai akan buat kamu tengok 2, 3 kali, kan?
gambar 2007. ke obsesesan dgn warna putih tu amat ketara;D ( gambar ni memang tidak terang)

Lately, keterujaan untuk pakai baju ni semakin menurun. Since, kebanyakkan baju aku baju kebaya dan baju kurung moden maka, amat berkuranglah baju kurung aku. Masa di kampus dulu, ada banyak baju kurung tapi, sekarang baju tu sudah masuk jadi baju tidur malam dan ada yang berlipat kemas dalam almari. Aku berfikir-fikir untuk bagi saja dengan orang lain daripada baju tu rosak dimakan lipas. Tapi, tiap kali mahu buat macam tu, ada saja halangan. Setiap kali ada masa, masa tu la pula ada komitmen lain perlu dibuat. Macam-macam hal kena buat sampaila niat tu belum termakbul sampai sekarang. Mungkin tu halangan yang perlu dilalui setiap kali mahu buat kebaikan. Mungkinlah. Aku cuba optimis.

Esok, hari khamis. Hari batik se Malaysia. Mood untuk pakai baju kebaya tidak ada. Baju batik yang baju kurung amat sikit dalam simpanan. Banyak kebaya. Haih!! Tengok baju tu rasa tidak berkenan pula . Kalau dulu, jarang pandang baju kurung, sekarang pandang baju kurung saja tapi sayangnya tidak banyak. 
kenapa suka cekak pinggang klu bergmbr? (mata silau)

Kesimpulannya, mungkin aku kena belajar menjahit baju kurung sendiri. Ada sesiapa mahu jual mesin jahit murah-murah? hihihi. atau, oh, minta sponsor dari suami beli untuk mesin jahit dan mesin jahit tepi untuk jahit baju sendiri? hahaha. kononnya lah. Harap boleh jadi baju tu. Kalau sudah boleh jahit sendiri, aku boleh baju kurung sesuka hati dan tidak pandang baju kebaya lagi. Penjimatan pun berlaku since harga upah menjahit kadang-kadang ada yang lebih mahal dari harga kain! 

Nota: bila aku sudah jarang pakai baju kebaya, ramai pula kata aku nampak pelik pakai baju kurung. Haiyooo, aku pakai gaun pergi kerja, boleh?




3 comments:

  1. Hi Misya, wow! You look really nice in the kebaya....I have always loved to see women in sarong kebayas....looks very feminine as well can be sexy too.
    The sarong kebaya will anytime beat any designer cocktail dres.
    Love your choice of colours too.
    You have fun and keep a song in your heart.
    Lee.

    ReplyDelete
  2. kak misya, bg sy la bju kurung tu...hehe
    hr tu try jahit bju kurung sndr tp tdk mnjadi akhirnya tpaksa hntr pi kdai, bikin malu ja...hahaha

    ReplyDelete
  3. hehehe..simpan baju tu kak,bagi anak ko nanti jak..hahaha..

    ReplyDelete

sponsor by:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...