Monday, 13 June 2011

Trip Miri to Kuching


Alhamdulillah, kami selamat sampai di Kuching jam 10.30 pm malam tadi. Akhirnya, kami berjaya juga untuk survive berdua dari Kota Belud ke Kuching.

Perjalanan yang jauh ni memang memenatkan. Lebih-lebih lagi kereta kami manual so, kaki memang sengal sebab asyik tekan minyak saja. Suami la yang paling penat, sebab aku pandu selama sejam saja dari Serian ke Kuching. Tapi, dari perjalanan jauh ini jugalah kami tambah rapat dan mesra.;D Kata suami, orang lain bulan madu di hotel atau resort tapi kita bulan madu di trans Borneo. hahaha. Betul juga lah.
ini peta Lawas-Brunei-Limbang-Brunei-Miri

Ini ringkasan perjalanan Kota Kinabalu-Kuching:
-KK - Sindumin: 3 Jam (termasuk berhenti solat dan isi minyak)
-Sindumin - Lawas - Brunei - Limbang - Brunei -Miri : 6 jam
-Miri - Bintulu: 3 jam
-Bintulu - Sibu: 3 jam
-Sibu - Betong: 2 jam
-Betong - Kuching: 4 jam 30 minit (Termasuk berhenti solat, isi minyak dan makan)

Ini sedikit guide untuk kamu untuk memudahkan perjalanan Miri - Kuching:


*Kamu jangan risau, ada juga beberapa tempat berhenti untuk rehat, solat, buang air dan beli makanan / minuman. Sepanjang perjalanan kami, kami just berhenti di Sipitang, terus ke Miri ( berhenti pun sekejap di Limbang isi minyak & pergi tandas, sebab as a precaution minyak tidak cukup untuk ke Miri jadi, kalau isi di Brunei, berganda-ganda lah duit kami keluar;D). Dari Miri kami isi minyak full untuk ke Bintulu dan sampai di Saratok sebelum Betong, kami isi lagi. Kali terakhir kami berhenti di Tempat rehat dekat simpang masuk Sri Aman dari Betong. Di sana pun ada restoran, surau dan tandas. Then, barulah kami proceed terus ke Kuching.

* Untuk info kamu, kalau kamu dari Miri mau pergi Bintulu, perjalanannya jauh, jadi kamu boleh singgah di batu Niah kalau kamu ikut jalan lama. Kalau kamu ikut jalan baru yang dekat pantai, tidak ada tempat berhenti sampailah kamu sampai di Bintulu.

*Berlainan dengan lokasi bandar di Sabah, kalau kamu mau pergi mana-mana pun, kamu akan masuk di bandar tu dulu misalnya, kalau kamu pergi Sipitang, kamu akan masuk dulu bandarnya. Tapi, kalau kamu di Sarawak (Bintulu, Sibu, Sri Aman, Betong, Serian) kamu tidak akan masuk bandar. Kalau masuk bandar, jauh lagi kamu drive. So, kalau tiba-tiba kamu mau pergi tandas, jangan pernah tahan. Singgah terus di mana-mana Petronas atau Shell yang ada dan pastikan kamu ada bekalan air dan makanan untuk elak kamu kelaparan since perjalanan tu jauh.

masa tunggu turn masuk feri di pandaruan.Penat sdh ni


Peace in blue;D

beginilah keadaan kereta kalau jalan jauh 2 hari;D

3 comments:

  1. ya ma..mau kena stok minyak banyak2;D

    ReplyDelete
  2. salam ...boleh x explen sket apa menarik d miri..k thanks.

    ReplyDelete

sponsor by:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...