Saturday, 20 August 2011

Resepi ikan 3 rasa



Beberapa jam lagi masa untuk buka puasa. Ibu-ibu, kakak-kakak, adik-adik mesti tengah cari apa menu untuk hari ni.^_^. Okay, apa kata, kamu masak ikan 3 rasa? Cara masakan sangat senang dan semua pun boleh buat. Macam biasalah, aku suka masak benda-benda yang dari segi bahan pun senang untuk dicari dan cara pembuatan pun tidak rumit dengan menggunakan pelbagai cara segala. 

Menu ni aku masak semalam untuk buka puasa dengan suami. Tiap-tiap kali dia balik, aku akan masak special sikit. Ehem. Cukup gembira bila dia nampak aku hidang makanan, dia akan kata , WOW, WOW dan WOW. hahahaa. Padahal bukannya aku terror sangat memasak. Tapi, boleh lah untuk dapatkan pahala menyenangkan hati semua dan mengenyangkan perut suami.^_^


Okay ni dia bahan-bahannya:

bahan utama
- ikan merah ( diperap terlebih dahulu, letak garam, aji dan kunyit sikit. Peraplah dalam sejam atau 30 minit)

hiris nipis-nipis (bahan A)
- 4 biji bawang merah
- 4 biji bawang putih
- halia
- 2 batang serai (potong kecil dan tumbuk)
- cili padi ( ikut suka hati mahu pedas atau tidak berapa pedas)
- bawang besar setengah biji

bahan sos
- sos cili 
-sos tomato
- kicap soya (sedikit sahaja dalam 2 sudu)
- air asam jawa
-secukup rasa maggie
- madu

* Masa buat ni semalam, aku lupa yang tomato tidak ada, tapi sudah aku ganti dengan air asam jawa tu

CARA BUAT:

1. Goreng ikan yang diperap sehingga garing kemudian asingkan.
2. Gunakan minyak  tadi untuk menumis bahan A. Kacau sehingga naik bau, lepas tu, masukkan semua bahan sos tu satu persatu. Masukkan madu untuk langkah paling akhir selepas secukup rasa.
3. Biarkan mendidih dengan menggunakan api yang kecil.
4. Kalau sudah naik minyak, bolehlah angkat dan siram di atas ikan yang digoreng tadi.
4. Okay, boleh makan dengan nasi panas tapi tunggu azan dulu. hihihi

Dan inilah hasilnya,


ikan merah 3 rasa ( manis, pedas dan masam)

SELAMAT MENCUBA^_^

No comments:

Post a Comment

sponsor by:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...