Tuesday, 16 August 2011

Saya seorang Superwoman

Sebenarnya, dari dulu lagi aku selalu bekata : kalaulah aku punya lebih kuasa untuk melaksanakan kerja yang banyak dalam satu masa, mesti kerja aku jadi mudah dan senang. Tapi, hakikatnya manusia hanya dikurniakan 2 kaki, 2 tangan, 2 mata, satu mulut dan 2 lubang hidung. 

Tiada yang berlebihan tapi, aku kagum bilamana ada seseorang yang boleh jadi hebat  dengan kudrat yang ada. Jeles betul dengan orang macam tu. 

Mungkin, satu hari nanti aku boleh jadi hebat juga. Mungkin kalau tidak hebat di mata orang lain, hebat di mata sendiri pun boleh lah.

Jadi, dengan adanya Segmen aku seorang superwoman yang AKI buat ni, kira bolehlah eksen betapa aku ni ada hebat. Padahal tidaklah sehebat mana tapi, sekurang-kurangnya pernah merasa seperti superwoman untuk diri sendiri.

KLIK SINI UNTUK JOIN> SEGMEN SAYA SEORANG SUPERWOMAN
Bukan main suka aku tengok gambar superwoman tu. Seksi dan cantik. Kirim salam dengan body shape. ^_^

Baik, setelah aku fikir-fikir, ini jawapan aku.

Saya, Misya, merupakan seorang Superwoman kerana:
Google

sumber gambar
1) Boleh buat kerja banyak-banyak dalam satu masa. Sekarang ni pun, aku tengah urus Sambutan Kemerdekaan Peringkat sekolah seorang diri sebab kawan yang seorang tu cuti bersalin. Mahu tidak aku ni Superwoman sebab dari kertas kerja hingga ke benda kecil-kecil pun aku yang buat semua. Penat dan tertekan pun ada tapi, asal aku ada suami di belakang, okay, semua akan chill.^_^.

As a wife pun, aku boleh basuh baju, masak, sedia bahan (tumbuk, kupas segala) dan mengemas dalam satu masa. Lebih-lebih lagi kalau masa suntuk. Macam kipas kudung juga aku buat kerja semua ni.^_^


2) Boleh memandu berjam-jam lamanya. Itu dululah. Pernah driving 5 jam tanpa bertukar-tukar orang. Tapi, sekarang, tidak mampu lagi. Cepat penat. Mungkin sebab sudah mula tua. ^_^. Tapi, masih lagi suka bawa kereta laju-laju supaya cepat sampai ke destinasi.

3)  Boleh pakai mekap secepat mungkin terutamanya eye liner. Dulu, bukan main lagi tangan terketar-ketar masa pakai eye liner. Tapi, betullah kata orang alah bisa tegal biasa. Pakai eyeline umpama melukis muka sendiri. Since aku suka pakai eye liner yang liquid, sebenarnya itu sangat menyusahkan. Ehem. Sekarang, calit saja di mata sepertku dan ia akan jadi besar dan bulat ^_^.

sumber gambar


4) Sangat tabah dalam hidup. Berapa kali kena tipu pun masih juga berprasangka baik untuk terus hidup. Berapa banyak masalah pun, bila 100% diserahkan kepada Tuhan, semua urusan pasti akan lancar. Itulah nilai yang paling berharga dari Tuhan untuk kita.

sumber gambar
5) Terakhir, superwoman untuk supercikgu. Antara tugas cikgu biasa:
 Copy dari Facebook aku~ by Intan Jesshiela
1. Menulis rancangan mengajar
2. Menanda kedatangan murid/pelajar
3. Menanda buku kerja murid. 1 murid = 3 buah buku 1 kelas = 45 orang murid Jumlah Buku bagi 1 kelas = 135 Buah buku Seorang guru akan mengajar sekurang-kurangnya 5 kelas > 5 X 135 = 675 Buah buku.
4. Menghadiri/ mengendalikan pelbagai jenis mesyuarat - Mesyuarat JKK sekolah - Mesyuarat Guru - Mesyuarat Sukan - Mesyuarat Panitia seorang guru mungkin ada 2 panitia - Mesyuarat PIBG - Mesyuarat Kelab Guru - Mesyuarat Kokurikulum - Mesyuarat Program lebih dari 6 program anjuran sekolah Hari Guru Maulidur Rasul Maal Hijrah Kemerdekaan Bulan Bahasa Hari Anugerah Sekolah Selamat
 5. Aktiviti kokurikulum, kadang-kadang seorang guru bertanggungjawab terhadap 2 unit - Perjumpaan unit uniform kekadang hadir Sabtu - Perjumpaan permainan tambah untuk pertandingan pulak - Perjumpaan persatuan / kelab - Latihan rumah sukan setiap minggu
6. Menghadiri pelbagai jenis kursus dalaman / luaran
7. Mengisi pelbagai jenis borang. Borang keluar masuk & buku keluar masuk Borang emis / hrmis/ label Buku Hadir Kursus / balik dari kursus Borang Fleksi UOSR/ PMR / SPM Borang kehadiran murid ke kelas fleksi Buku Pemantauan / salah laku murid Buku catatan relief guru Buku tugasan mingguan Laporan mingguan Laporan keceriaan Borang menghantar dan mengambil kertas peperiksaan selepas mengawas peperiksaan Buku Kokurikulum murid Borang permarkahan kokurikulum
7. Menghantar murid ke Klinik
8. Mengisi maklumat murid di dalam file peribadi
9. Menceriakan bilik darjah selalunya duit poket sendiri
10. Mengisi markah ujian/ peperiksaan
11. Mengisi data murid SMM
12. Menangani masalah disiplin murid / pelajar
13. memasukkan data disiplin di dalam e-disiplin
14. Melayani karenah Ibu Bapa / penjaga
15. Mengecat sekolah
16. Membersihkan bilik / stor / bilik khas
17. Menganjurkan program-program wajib (Hari terbuka dsb)
18. Menyiapkan program Head Counting
19. Melaksanakan pelan tindakan PPD, JPN (seperti KIA2M, etc)
20 Menyiapkan file gerko, persatuan, kelab dan sebagainya
21. Menghantar murid ke pertandingan atau kejohanan
22. Mengendali masalah / kebajikan murid
23. Menunggu semua murid pulang sebelum guru pulang.
24. Mengadakan kelas tambahan, kelas intensif dan sebagainya
25. Menyediakan Bahan Bantu Mengajar (BBM)
26. Berniaga (jualan hari kantin, etc)
27. Menjaga kebajikan murid / ke rumah murid bermasalah
28. Bekerja lebih masa (menyiapkan pentas, backdrop, banner dsb)
29. Menyediakan kertas peperiksaan / ujian
30. Menanda kertas peperiksaan / ujian. 1 subjek 2 paper – 2 2 x 45 = 90 90 x 5 = 450 kertas
31. Perkembangan staf
32. Mengendalikan perhimpunan murid
33. Gotong-royong kadang2 guru perlu bawa semua alatan
  ~ Ini baru tugas sebagai guru biasa, Belum lagi tugas khas. Tapi cukuplah dulu yang ini sekadar menunjukkan, betapa superwomannya cikgu.


p/s lepas buat entri ni, aku dapat rasa betapa semangat superwoman tu tengah berkobar-kobar dalam diri. Nasib baiklah hari ni aku cuti Aki. Tidaklah aku kelamkabut pergi kerja sebab lepas sahur terus buat benda ni .^_^ Support Aki ^_^.


8 comments:

  1. Superwomen yang bijak! ^_^ Follow u..

    ReplyDelete
  2. Nah,satu lagi superwoman join!! Haha.. Kak,memang kakak superwoman.. saya yang membaca pun tekapus2.. Hehehe.. tida kakak bangga dengan kemampuan diri kakak tu?? Hehehe.. ^_^.v..

    ReplyDelete
  3. hahaha...n3 ni i like 6X...ingat pla lagu 'aku bukan superman'....gitula betapa hebatnya 'wanita'

    paling terkena d hati senarai panjang tugas cekge...hahaha....gitula paling geram ada org ckp keja guru stkt stengahari jer...alamak aku pandai mendidih owh dengar...hanya insan yg berada dlm perkerjaan ini maha mengetahui.

    slm hr kemerdekaan ke 54 - sma la kita bz urus benda ni meskipun dlm kesibukan marking paper. :)

    ReplyDelete
  4. alive:heee..tq;D

    aki:lepas buat entri ni baru aku rasa aku superwoman ki.ahahaha


    doris:naaa..samalah kita.sy pun mendidih juga bila org ckp cikgu ni kerja plg senang.haiya.cuba rasa dulu 1 hari, barulah blh cakap.

    ReplyDelete
  5. ni laaagi hebat!

    gud luck kak misya..hee...

    ReplyDelete
  6. This is too awesome..superwoman and the same time superCikgu..

    We're same with no 1,3 and for..:)

    ReplyDelete
  7. you are truly superwoman..i salute u! ^^

    ReplyDelete
  8. azean:tw very much;D

    pink diva:ya..we are supercikgu;D

    aemy:biasa2 jak ba ni^_^

    ReplyDelete

sponsor by:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...