Monday, 17 October 2011

kilogram + pilates


[facebook]

Dalam lipatan sejarah hidup yang lepas, aku selalu berjaga-jaga dengan pengambilan pemakanan aku seharian. Aku jaga baik-baik setiap benda yang aku makan. Aku hitung berapa kali aku makan dan minum. Setiap kali makan, aku tidak akan minum bersulam air.

Tabiat aku adalah minum air selepas 30 minit makan  (kadang-kadang aku terlupa yang aku belum minum air selepas sejam lebih ) dan selepas ada pertambahan  kesedaran, aku tidak akan minum ais atau berkarbonat. Padahal ada juga masanya aku buang tabiat cuma, aku masih boleh kawal supaya tidak menjadi-jadi.

Tapi, bila umur semakin tua begini, perasaan terhadap makanan semakin meluap-luap. Ditambah lagi dengan sejak memegang status isteri orang, selera makan aku bertambah-tambah. Hasilnya, lipatan lemak di perut pun bertambah. Kata orang: perubahan hormon. Entah betul, entah tidak. Mungkin.

Aku mulai risau. Walau pertambahan kilo hanya setengah kilo dari biasa tapi takut setengah kilo akan jadi berkilo-kilo. Maka, aku sedang berfikir resolusi untuk masalah ini.

Kata adik ipar aku: aku boleh gunakan senaman jenis pilates. Oh ya, sebelum ini, aku adalah pengemar kepada senaman aerobik tapi oleh kerana aerobik banyak teknik lompat-lompat jadi, aku terpaksa lupakan buat seketika.

Si dia kata: jangan dulu aerobik, nanti ada baby, takut apa-apa jadi. Aku akur. Berhati-hati selalu. Lagipun, aku pun mahu juga tambah lagi status ini kepada isteri > ibu. ^_^.

~ ada resolusi lain kah selain senaman pilates utk senaman yang tidak perlu lompat-lompat?

[Facebook]

2 comments:

  1. Adui.... Bagusnya... Saya pun maulah. jaga kesihatan.. Takut ni, lama sudah nda besenam... heh!

    ReplyDelete
  2. zurina: ba, msti start sdh utk jaga kesihatan;D

    ReplyDelete

sponsor by:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...