Wednesday, 23 November 2011

Cuti pertama



Aku mengandaikan setiba saja aku di kampung halaman, akan ada khabar-khabar baik yang akan buat aku senang hati dan duduk tenang. Perjalanan selama 2 hari dari Kuching ke kampung halaman memang menghulur satu  pengalaman yang tidak mungkin akan dapat aku rakam di lain hari. Sudah ada perancangan yang pada hemat aku cukup bagus untuk mengisi cuti-cuti ini. Percutian inilah yang aku tunggu selama 8 bulan yang lepas. Perit macamana pun kehidupan aku sebagai perantau, ia akan terus terubat jikalau aku mengingat tentang cuti-cuti ini. 

Perkara pertama yang akan berada di tempat primer adalah kualiti masa untuk aku bersama-sama dengan si dia dan keluarga. Perihal sekunder adalah mengambil sedikit masa untuk aku bersosial bersama-sama kawan lama yang sudah lama aku tinggalkan di sini dan tidak lupa juga mengatur masa untuk bertemu kawan-kawan maya aku melalui blog ini. Ya, cute blogger gathering, pertemuan untuk kawan-kawan baru pada bulan Disember kelak. 

Ketika ini, aku sedang duduk di sisi mama sambil tangan menaip cerita ini tapi mata sekali-sekala menjeling cerita bini-biniku gangster. Bila berada di dalam lingkungan zon selesa begini, aku tarik nafas, senyum dan ada rasa bahagia di dalam hati. Syukur, aku masih punya kesempatan untuk merasa setiap indahnya hidup yang aku ada. Sememangnya tidak mengapa jikalau kadang-kadang, aku diuji dengan macma-macam rasa kemudian bila sampai pula masanya, rasa itu diganti dengan rasa sebegini indah.

Kamu tahu, aku  selalu beranggapan yang kalau saja hidup ini terus-terusan bahagia tanpa ada sengketa, ia bukanlah satu penghidupan yang baik-baik. Pasti ia membosankan dan ketiadaan cabaran dalam penghidupan akan membikin hidup mendatar dan biasa-biasa saja. Jadi, aku dan kamu jangan pernah ada rasa mahu putus pengharapan pabila ujian datang bagai tiada rupa untuk berhenti.  Biarkan Tuhan tunjukkan jalan kerana konsep tawakal adalah satu  strategi yang paling bermakna dalam hidup.


2 comments:

  1. bah selamat bercuti dan berbahagia kak..;-)
    kim salam peluk cium dengan mama a..

    ReplyDelete
  2. bersyukur dgn nimat allah kan =)

    ReplyDelete

sponsor by:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...