Thursday, 17 November 2011

Provokasi

[Google]

Ada banyak perkara yang masih bertanda soal. Belum kelihatan kelibat jawapan. Kemudian ditambah lagi dengan satu tanggapan yang pada logikanya, itu adalah yang sebenar-benarnya. Aku jadi tidak mengerti kenapa perlu kunci mulut dari bertanya tentang sesuatu yang entah mungkin akan bisa membikin aku merasa kurang senang atau kurang enak. 

Kepercayaan adalah suatu yang tinggi nilainya. Aku sudah letak baik-baik sikap percaya aku padanya tapi di hujung-hujung tahun begini, aku baru sedar yang percaya saja tidak cukup untuk pastikan nama tetap baik di matanya. Pengharapan aku tidaklah terlalu tinggi tetapi inilah keberhasilan yang aku sambut selama ini. Aku bertugasan tanpa bunyi dan kalau ada bunyi sekalipun telinga pertama yang akan mendengar adalah telinga si dia yang sehingga sekarang kekal setia untuk jadi pendengar primer aku. 

Dan sekali ini juga, aku merasa  kesal. Seperti kata si dia  dan sebahagian kawan, aku umpama orang lurus bendul, menerima tanpa bunyi.  Biar di mana pun aku ditolak dan dibuang, yang aku tahu hanya memberi respon pada air mata. Mungkin sudah sangat jelas yang aku tidak adil pada diri sendiri. Aku biarkan saja semua berlaku dalam kawalan mereka. 

Maka, untuk masa-masa akan datang, aku seharusnya menjadi lebih telus, adil dan kasih diri sendiri supaya bila mana mereka cuba membuka provokasi pada perantau seperti aku, aku boleh melawan balik dengan penuh bermaruah.

5 comments:

  1. Sabar ja kak.. memang susah kalau mo puaskan ati semua orang.. ^_^.v..

    ReplyDelete
  2. bertahan kak, dan kuatlah melawan dengan maruah yang ada. senyum dari saya. :)

    ReplyDelete
  3. ya..

    kadang2 kita tak kuat untuk melawan..tapi ada ketikanya kita perlu...;-)

    ReplyDelete
  4. ya....

    ada kalanya kita tak kuat untuk melawan...tapi ada ketikanya kita perlu melawan..;-)

    ReplyDelete
  5. hana:sedaya yg ada tengah cuba utk bertahan.hai juga dik;D

    ila:berjuang untuk diri sendiri;D

    ReplyDelete

sponsor by:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...