Thursday, 3 November 2011

Terima kasih derita


Untungnya, aku punya kesempatan untuk berkunjung ke satu lokasi yang aku rasa kalau tidak kerana lawatan ini, belum tentu lagi akan aku lawati kerana kos kemasukan ke sana memang tinggi. Ini lawatan akademik untuk membawa anak-anak didik menghargai budaya dan tradisi mereka sendiri. 

Bagi aku, ia elok untuk membuat transformasi minda kepada mereka agar tidak terlalu obses dengan kecanggihan teknologi di hujung jari hingga lupa akan asal usul sendiri. Seperti kata Mantan Perdana Menteri kita, Tun Dr Mahathir, kita harus berdiri dengan acuan kita sendiri untuk menjadi bangsa yang maju. 

Aku fikir-fikir,  kita boleh saja melihat apa yang Barat lakukan tapi tidak semuanya boleh diaplikasikan secara langsung tanpa batasan terhadap diri kita. Dunia sekarang amat berat ujiannya, akses sudah mulai sampai walau pun lokasi itu terpuruk di sana. Kemudian, terpulang dengan kita bagaimana mahu menjadikan setiap kecanggihan itu baik untuk diri sendiri dan juga orang lain. 

Aku melihat yang dulu itu cantik walaupun ia sudah ketinggalan. Ia usang tapi punya nilai sentimental yang mungkin bisa buat hati berdramatika. Ya, aku sedar, setiap apa keberhasilan yang aku dapat hari ini, ia adalah hasil kemenjadian pelbagai peristiwa yang terdahulu pada diri aku. Sakit, pedih, kecewa, derita dan sengsara, sudah luluh aku mamah di dalam hati. Aku mampu untuk menjadi seperti sekarang kerana aku sudah berjaya lalui fasa kehidupan yang ada masanya sangat menakutkan pada masa lalu. 

Dulu, aku menganggap, hidup tidak adil bagi aku tapi sekarang aku mengerti, kalau saja tidak ada masa lalu, mana mungkin aku jadi seperti begini. Terima kasih derita!

[Mereka: comel]

[Kalau saja, aku mampu berdiri seperti mereka begini]

[Memori]

[Budaya yang mereka perlu tahu]

[Nilai sentimental]





[Praktis untuk menghayati budaya]

[Riang]

[Hitam putih kehidupan]


[Reaksi]

2 comments:

  1. Oh,pasal rumah budaya!! er,ada ka si Aki buat post pasal tu ah.. macam tiada oh.. hm,nanti lah si Aki buat.. He he he..

    ReplyDelete
  2. aki: ya, rumah budaya ki;D ba, nnt ko post ah;D

    ReplyDelete

sponsor by:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...