Sunday, 15 January 2012

Ketika begini, aku begitu kagum pada aturan hidup.


sumber


Belakangan ini, aku selalu berdepan dengan kepelbagaian uniknya manusia yang  punya macam-macam karenah. Ada beberapa hal yang  buat aku cukup-cukup gembira dan ada juga hal-hal yang begitu membuat setiap rasa itu bertukar menjadi sangat celaka. Jika dengan begini adanya mereka-mereka yang selalu baik di depan tapi sangat menyebalkan pada setiap rongga perasaan, ia akan menjadi sungguh memualkan. Berapa ramai mereka yang apabila bersama aku, perangainya sangat baik seperti tiada lagi yang hina pada dirinya. 

Kemudian, di belakang aku, tanpa aku tahu, mereka begitu gagah dengan kata-kata yang sepertinya merekalah manusia-manusia paling baik di dunia. Tiada sedikit pun terfikir yang hinaan yang mereka berikan dan rekaan cerita yang mereka novelkan akan mengena kepada generasi mereka yang seterusnya. Misalan aku adalah, mereka lupa yang mereka punya anak dan setiap rekaan cerita yang mereka buat, mungkin akan mendapat badi kecelakaan dari mereka sendiri. 

Mereka menjadi dominan kepada setiap cerita dan provokasi mereka selalunya akan menjadi aspirasi kepada yang berkuasa dan klisenya, mereka sangat bersikap sinikal kepada setiap orang termasuk aku walhal aku tiada sedikit pun mengganggu kehidupan peribadi mereka. Jadi, harus bagaimana aku mahu memberi muka sebaik-baiknya kepada mereka? sedang manusia tipikal seperti aku  adalah berhati tisu yang mudah saja untuk koyak. 

Ketika begini, aku begitu kagum pada aturan hidup. Inilah namanya, hanya manusia terpilih sahaja yang akan diuji tahap kekebalan hatinya untuk kelansungan penghidupan yang lebih baik dan terbaik bukan saja untuk hari ini tetapi untuk putaran masa akan datang.

1 comment:

  1. nah sabar jak banyak2 kak.mereka2 itulah penyumbang pahala free kepada kita.hihi

    ReplyDelete

sponsor by:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...