Tuesday, 12 June 2012

Orangnya jiwang


Figura ini untuk Si Sepet ;)

Ada yang bertanya dengan aku soal :

Kenapa perlu ada blog? 

Kalau ada blog, dalam blog tu mahu ditulis tentang apa dan  bertanya lagi kalau-kalau yang ditulis  adalah tentang apa yang dibuat dalam rutin seharian.
Tambahan lagi, ada yang kata, orang yang ada blog dan tulis blog tu mesti jiwang.

Pendapat aku:
Lihat, baca, fikir dan bezakan. 

Aku menulis supaya aku boleh kenang-kenangkan setiap jatuh bangun aku dalam proses menjadi manusia yang  baik. Dan, aku selalu berharap yang dengan setiap tulisan yang aku ada, aku masih boleh terus menaruh sedikit demi sedikit semangat yang aku ada kerana ada masanya, manusia seperti aku perlu suntik sendiri semangat dari jiwa aku sendiri.

Aku tidaklah suka sangat mengharapkan orang lain tiup motivasi pada aku sebab bagi aku apa pun yang aku lalui, aku yang merasa. Maka, yang perlu mengubah hati aku adalah aku sendiri. Bukan orang lain.  Aku ingat-ingat yang hasil kajian ada mengatakan orang NOVEMBER sangat berupaya memotivasikan diri sendiri. Jadi, aku agak percaya dengan perkara ini. Kerana itu jugalah, aku tidak kisah sangat bila orang anggap orang ada blog ini, orangnya jiwang.

31 comments:

  1. org ada blog ni jiwang? baru 1st time dengar ni..huhu~

    ReplyDelete
  2. yess.. aku setuju.. sebenarnya kan.. aku pun ndak berapa suka org bagi nasihat itu ini..tapi akhirnya, aku buat keputusan sendiri.. tapi motivasi tu pnting juga.. tapi kalo aku, motivasi ndak selalunya terkesan sama aku.. sebab aku malas mo fikir berat2.. (^_^)

    ReplyDelete
  3. hehehe..jiwang konok kak..bayak ni jono,niak pan dokop pulis..haahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaa...miss u Mama Arina. Tk paham...sila translate :-D

      Delete
  4. thu xpe...pelik pon ad...xsemestinya kn?
    kalu jiwang pon apa salahnya...hehheeh

    ReplyDelete
  5. xpernah dgr g org kata org ada blog ni jiwang heeee...ni 1st time dengar :))

    ReplyDelete
  6. ada masanya kita perlu berjiwang.. :)

    ReplyDelete
  7. Jiwang?? Blog adalah 1 medium prkongsian yg lbh telus, jujur & ikhlas. Antara kita tk prnh ada rasa brsaing sesama sndiri atau menunjuk2 tntng sesuatu krn kita tdk mengenali dan tiada motif utk lakukan sebegitu.

    ReplyDelete
  8. hahaha aku punya blog , dan aku juga jiwang :)

    ReplyDelete
  9. Mana ada jiwang. Lain org lain penulisannya. Mungkin ada segelintir ja kot yg jiwang...

    ReplyDelete
  10. nda apalah bah..jiwang tu sifat +ve juga tu..bagus dalam rumah tangga hi hi hi.. mungkin yg bercakap tu nda pernah ada diary kali hihihi

    ReplyDelete
  11. haha...jiwang ke???

    *masya'allah geramnyer tengok kucing 2 ekor 2...

    saya peminat kucing~ geram!

    ReplyDelete
  12. tak jiwang pun bg dya..hihi

    ReplyDelete
  13. ikut org gak nk jiwang2 tuh..sy rasa x semua yg suka berjiwang-jiwang di blog...ada je yg ganas hehe..

    ReplyDelete
  14. blog itu satu dokumentasi kehidupan. pada aku yang bukan siapa-siapa ni, kalau satu hari nanti aku sudah tak ada lagi, blog mungkin mampu mengurang rasa kerinduan mereka mereka yang aku tinggalkan kpd diri aku. mungkin. hehe..

    menulis blog itu satu terapi. kajian sudah membuktikan. :)

    ReplyDelete
  15. cakap saja bukannya "perlu", masingmasing punya option. tp klu suda sekian lama berblog, mesti sudah biasa mahu blogging. senang bikin bahan rujukan nanti. usually for me blog is my main rujukan klu mau igt date date event lepas.

    ReplyDelete
  16. jiwang ok apa...deqla pun kadang2 terjiwang jugak..haha...deqla punya blog pun utk dikenang2...sesuai la dgn tagline deqla "cerita semalam ku titipkan hari ini untuk kenangan hari esok"..ecehhh :)

    ReplyDelete
  17. Jiwang pon jiwang la kan...ada kite kesah..hehehehhe

    kucing tu comey sangat...alolooo...

    ReplyDelete
  18. nice dear ayu suka..jiwang sikit2 ok kn..hihi

    ReplyDelete
  19. 1st time jgk sy dgr...hehe..
    apa pun moga hati sntiasa riang ketika berblogging...

    ReplyDelete
  20. sekali sekala ada entry jiwang tak pe... jgn selalu sangat... hehehe
    kucing tu comel...:)

    ReplyDelete
  21. ada ku kesah..hihi..hai,saya adalah follower yg ke 236..:)

    ReplyDelete
  22. tak kisahlah org nak kata apa.. kalau dah minat... dan suka,, ada kisah??? haha

    ReplyDelete
  23. hurmm tu lah berblog xsemestinya jiwang kannnn. dan jiwang itu subjektif, mungkin bg dia jiwang tp bg kita tak. ;)

    ReplyDelete
  24. aok kmk org swak..ktk sama ka? masz sidek n sweet honesty ya pn org swak juak..hehe

    ReplyDelete
  25. haha.. itula chic na tanya mama td ape maksud kuling. sbb selalu sgt tgk misya, mama & sweety guna. mcm comel je. cik na ingatkan maksudnya sayang @ darling. hehe.. panjang lebar mama explain, tak berapa faham jgk cara penggunaannya. tu cik na belasah je. hehehe.. mana la misya dpt word tu. tp serius bunyi nya sgt kiut. cik na suka bah. hihihi.. :)

    ReplyDelete
  26. huhu. jiwang ke? tak jugak kot sbb ade jugak yg pemarah tulis blog. caci maki org kan. ;)

    ReplyDelete
  27. waaaa..klu mcm tu,sy pn blh d kategori kn jiwang la ni kn sis..huhu...

    ReplyDelete
  28. alamak org ada blog jiwang ek..hehehe bolehlah kekadang tapi tak selalu=)

    ReplyDelete
  29. kdg2 dgn blog ni la dpt kongsi info n masalah.tp klu nk kongsi masalah tu,xperlu beremosi.ckupla skadar org paham disebalik masalah yg kita hadapi.kdg2 solehah pn ske post entry jiwang2 gak

    ReplyDelete

sponsor by:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...