Tuesday, 3 July 2012

Dia suka, dia datang, dia tidak suka, dia hilang.

Aku bukannya tipikal orang yang sukakan binatang yang satu ini. Manusia cepat baran seperti aku selalunya kurang sabar melayan karenah mereka.  Jauh bezanya dengan pasangan hidup yang Tuhan pinjamkan untuk aku. 

Dia sangat sayangkan kucing. Dia suka bercakap dengan makhluk ini seperti ia pun faham dengan apa yang diucapkan. Kadang-kadang dia gendong kucing seperti ayah gendong anak, maksud aku, kucing tu dia akan letak di atas bahu dia sambil berjalan-jalan. 

Itu belum lagi bila dia bermain-main dengan kucing, hulur jari telunjuk letak atas muka kucing dan gerakkan sehinggalah kucing tu berdiri dengan 2 kaki dan kemudian terjatuh. Masa itulah, dia akan ketawa dan kalau waktu tu aku ada di sana, aku pun turut ketawa. Tersentuh hati bila dia begitu baik melayan kucing.

Bukan macam aku, dengan binatang ini, aku boleh suka sekelip mata dan boleh juga marah percuma-percuma. Aku akan tersenyum terus-terusan bila ternampak kucing yang mukanya saja boleh menceritakan ia adalah haiwan paling menyenangkan. Lebih-lebih lagi sekarang ni, gambar kucing selalu digunakan untuk menunjukkan perasaan yang manusia sukar untuk lakonkan. Kucing ada banyak jenis raut muka. Muka kasihan meminta makanan selalu menampakkan mereka memang binatang kesukaan orang kebanyakkan.

Tapi, cahaya matahari tidaklah sampai ke petang. Bila-bila kucing tu buat perangai, misalannya curi makanan padahal aku sudah bagi makanan, aku cepat sangat baran, cepat untuk buat aksi pukul kucing. Mungkin kerana perangai inilah, kucing agak takut dengian aku berbanding dia. 

Bukti yang paling jelas, kucing gelandangan yang selalu datang di rumah akan tunggu depan pintu pagar atau depan pintu rumah pada waktu-waktu suami dijangka sampai di rumah. Ya, itu salah satu sifat kucing yang paling klise aku rasa. Dia suka, dia datang, dia tidak suka, dia hilang.
















33 comments:

  1. ntahlaa..saya pun tak suka kucing..tgk dr jauh jer..

    ReplyDelete
  2. wani bukan xsuka kucing tp takut dgn kucing...rasa geli jer nk pgg hihi

    ReplyDelete
  3. hahaha aku suka gambar paling last tu kak.hehehe

    ada sap kucing aku kak..hehe.dulu time tiada anak, kucing itulah tempat kami curahkan kasih sayang.sekarang alesya ada suda,tidak terlayan sudah dia..heheh.

    ReplyDelete
  4. cantik2 kucing tu, putih hitam jg ada..

    ReplyDelete
  5. wahhh
    meriahnya kalo byk cenggini
    bersusun pggan nasi tggu nk kasi mkn =p

    **erkk misya suke jgk ke fridge magnet?

    ReplyDelete
  6. haha..sama kita misya..aku pun kurang sabar tau dgn kucing..bagus c ija tu..sayang dia sama kucing.harus ko mewarisi lakimu tu..hahaha

    ReplyDelete
  7. alala..comelnye..banyak gak kucing ye..hehe..comel sangat lah~ :)

    ReplyDelete
  8. suami dear macam ayah ayu..tu buktinya mereka penyayang..hehe

    ReplyDelete
  9. mau cakap nda suka nda juga tp buli menerima lah kehadiran kucing d rumah

    ReplyDelete
  10. hehe. same juge. org yg sayangkan baintang ni selalunya org penyayang. ;)

    ReplyDelete
  11. nyue pon perangai begitu jugak dgn kucing time suka gosok peluk, time xsuka xkasi kucing dtg dekat..ahahahhhaa

    ReplyDelete
  12. kdg2 kucing blh wat kta marah,ktwa dan mngis kn sis..

    anyway, i'm a lover-cat..he..forever..=)

    ReplyDelete
  13. kucin kiutnya, tp sy pon xsuka kucin..hikhik, tgk bley pegang jgn skali..hikhik

    ReplyDelete
  14. Comel juga tu kucing. Hehe. Saya memang kalau mahu pelihara pet, saya pelihara kucing ja. Sekarang ni baru ada 4 di rumah. Haha.

    ReplyDelete
  15. banyak nye kucing....kat umah saya tak da kucing pon...

    ReplyDelete
  16. sy suka kucing... family sy pun suka kucing... kadang2 tu poleh siap peluk cium lagi dgn kucing... tido pun dgn kucing... waktu bagi kucing kitorang makan, kat luar rumah kucing jalanan siap menunggu makanan dia jugak...

    ReplyDelete
  17. byknya kucing..!
    tapi betul kak, kucing mmg xakan dkat dgn org yg xsuka dia,
    dia akan tahu, mana yg suka mana yg tak..mcm abah nur, kucing takut nak dekat dengan abah, sebab abah suka jentik telinga kucing..heheheh..

    ReplyDelete
  18. banyaknye kucing. hehe. shu ske kucing tapi x bela pon :)

    ReplyDelete
  19. banyaknye kucing. hehe. shu ske kucing tapi x bela pon :)

    ReplyDelete
  20. bagusnya...macam my hb..suka kat kucing...sy pn sama..tapi dia lg penyayang
    sampai nk tdo pn bawa kucing..so kucing la baby kami..waktu sy nk pusing ke kiri..si kucing ngap kaki sy..hadoiiii..sakit! kurang hassam betol

    ReplyDelete
  21. amboi...bestnyer siap ada pinggan sendiri...mesti pinggan tu dah ada owner msing2 kan :) kucing masha dah dibagi pinggan sendiri nak jugak ke pinggan yang lain...kiki

    ReplyDelete
  22. cik na suka tgk je, nak pegang memang takut. tp kucing selalu dtg dekat2 cik na. dia mcm dtg nak usik2, mcm dia tau2 je yg cik na takutkan spesis dia. huhu..

    bertuah dpt hubby yg sayangkan kucing, mesti si dia sgt penyayang. :)

    ReplyDelete
  23. hihih aku rasa semua penggemar kucing sama ja sifatnya. aku suka gilak ngan kucing. kalau aku sampai rumah berlari2 kucing aku sambut di pintu kereta. hahaha mcm anak tunggu mamanya pulang seja.. and memang jadi habit aku juga tanya kabar c meow..bebual2 dgn meow. huhuhu wlupn meow tu kedip2 mata seja. hihih

    ReplyDelete
  24. manyak nyer kucing..nurul suka tgk tapi geli nak pegang..lagi satu nurul alah ngan bulu kucing2.anak2 pun sama

    ReplyDelete
  25. dya nak beli kucing tpi mama dya xbg..huhuhu..byknya kucing..

    ReplyDelete
  26. Banyaknya kucing yg bertandang yek.. Semoga Allah murahkan rezeki misya..

    ReplyDelete
  27. suka tengok kucing yang comel2 tapi sangat tak suka sentuh kucing, huhu

    ReplyDelete
  28. amboi byknye kucing.solehah ske kucing, tp xske ble kucing naik atas katil atau pe2 yg bleh melekat bulu.solehah ni alergik gak dgn bulu kucing

    ReplyDelete
  29. bnyk nye kucingg..Cendol suke kucing tapi alahan..mak ngan ayh tak berape suke sgt kucing..berak merata..haha
    gamba yg last tu plg suwit lah..comell

    ReplyDelete
  30. wow lelaki yg suka ngan kcing dikatakan pyayang..hehe sy pun bela kucing gak.hehe

    ReplyDelete
  31. sy pun tak berapa suka kucing, tapi tak lah sampai benci kan kan. cuma geli dengan binatang berbulu je.

    ReplyDelete
  32. deqla pun byk bela kucing kat umah... deqla n hubby sama2 suka kucing... =)

    ReplyDelete

sponsor by:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...