Monday, 23 July 2012

Kedua dan ketiga belas

Alhamdulillah, aku masih diberi ruang pernafasan untuk jalankan ibadat yang satu ini. Alhamdulillah, ini kali kedua berpuasa sebagai isteri dan tahun ke tiga belas berpuasa di rantauan tanpa keluarga. Ia kitaran waktu yang pada bahasanya begitu lama tapi sangat sekejap pada rasa yang aku ada selama keberadaan aku di atas bumi ini.

Dalam jangka masa ini, aku bayangkan yang aku sebenarnya sudah imun tanpa mereka tetapi aku belum cukup ampuh untuk mengenangkan momen-momen aku bersama-sama mereka. Bangun dan terus makan tanpa membantu ibu di dapur adalah satu keterbiasaan yang aku bikin aku mahu dekat dengan mereka selalu. Cuma, dalam umur tiga puluhan begini, cukup-cukuplah rasanya kemanjaan mendapat tempat pada posisi paling teratas di dalam diri. Kasihan ibu. Tong-tang tong tang di dapur. Anak-anak semua masih bergelimpangan memeluk bantal.


Aku masih teringat perihal ibu membangunkan kami adik-beradik. Untung-untung ibu panggil sekali, semua bingkas bangun tapi kalau mata lebih penting dari mengisi perut, ibu ada strategi untuk ajarkan kami.

Kata ibu,
" Bangun No kom mimon, amun kom nia bangun, baya ni kom ngelantu kang poso." ( dialog dalam Bahasa Bajau, minta mama arina bagi terjemahan. Hahaha.)

Tapi memang sudah dingatkan banyak kali ' kata-kata merupakan satu doa'. Kalau ibu yang sudah cakap sebegitu tapi anak-anak masih berdegil, terimalah padahnya kelaparan dan kehausan sampai mahu duduk di dalam peti ais lama-lama. Eh!.

Untuk semua ahli Gsf dan pembaca senyap blog ini:

' SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN DAN SEMOGA KEHADIRANNYA MENJADIKAN KITA LEBIH BAIK DARI SEBELUM INI '. AMIN.

posted from Bloggeroid

23 comments:

  1. nahh..apa sudah mksudnya tu laii..haha.. aku pn mo blajar juga tau bahasa bajau ne.. bakal2 pn org bajau ba..hehe..

    Selamat berpuasa lalinkk..

    ReplyDelete
  2. apakah maknanya misha..?
    mama arina..explain plzzzzzzzz..!
    nur nak tahuuu..

    ReplyDelete
  3. hai kak misya,

    sy selalu bangun tolong mak, wlaupun tolong tengok ja. hehe. tdklah, sy tolong msk nasi, goreng ikan atau ayam, tp tdk pndai masak sayur. huhu. tp tahun ni berpuasa sorang-sorang di wilayah kepulauan. hmmm, sahur nestume ja.

    hrp baik-baik di sana kak misya. selamat berpuasa (:

    ReplyDelete
  4. tak faham. mama arina tolong translate plsss. huhuhu..

    selamat berpuasa juga misya. semoga sentiasa diberkati. :)

    ReplyDelete
  5. adusss..
    enggak paham ba..
    cepat2 la mama arina terjemahkan.hihihi

    **amboi sweety,bakal org bajao ko ye :)

    ReplyDelete
  6. aduh pening nk kasi paham.. haha... nnti blk nk tnye husben! haha (tu pun kalo dia tau)

    ReplyDelete
  7. wah ..faham jua ku..hehehe...lama jua di perantauan

    ReplyDelete
  8. mana mama arina ni?hihihi..

    ReplyDelete
  9. alamak..tak paham.bah..heee
    tolong...mama arina cepat terjemahkan...hee

    ReplyDelete
  10. bangun bangun sahur..hehe..teingat zaman kecik2 dulu kan..salam 4 ramadhan dear ;-)

    ReplyDelete
  11. nah mesti kes lepak dpn esbok ko ni kan..? ha ha ha

    ReplyDelete
  12. hihi...ndak paham aku nih bha......

    ReplyDelete
  13. nda paham..hehe
    salam ramadhan jgk sis

    ReplyDelete
  14. tak faham... hehehehe...

    Salam Ramadhan.. :D

    ReplyDelete
  15. tak berapa jelas la..hehee btw salam ramadhan :)

    ReplyDelete
  16. kunjungan dan silaturahmi, salam ramadlon
    selamat manjalankan ibadah puasa
    semoga tetap sehat, banyak makan banyak ibadah

    saya numpang follow....
    sudilah kiranya follow back
    Thank you, terima kasih.
    ditunggu yah...

    ReplyDelete
  17. salam ramadhan juga ya. moga bertahan berpuasa

    ReplyDelete
  18. heheh tiba2 aku mo tulung translate walau pun bajau kita ada lain sikit

    "bangunlah kamu semua,kalau kamu x bangun, biarlah kamu lapar time posa nanti" hehehe

    ReplyDelete
  19. memang sedih duduk jauh di perantauan kan :(

    xde masakan mak yg sedap2 masa sahur dan berbuka~~

    ReplyDelete
  20. Hahahahahahaha...

    Maaf2 translator lambat sampai..hahaha..maksudnya begini:
    "Bangun la kamu semua,kalau kamu tidak bangun biarlah kamu kelaparan puasa besok"
    Hihihi..


    Diyang2 kuna sap kak,tebayang2 ku pan roo mama betutur begaa..huhuhu...sebak pan dada ku kak..

    ReplyDelete
  21. salam ramadhan misya. harini dah hari ke 13. cepatnye mase berlalu kan. ;)

    ReplyDelete

sponsor by:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...