Thursday, 12 July 2012

Kenangan bersama Mama Arina

Serasa aku, jika ahli GSf ada yang sedia maklum yang aku dan mama arina adalah sepupu. Emak dia dan bapa aku adalah adik beradik. Jadi, bila dikatakan sepupu, sudah tentu adalah kenangan-kenangan yang kami pernah lalui bersama.

Dalam banyak-banyak kenangan yang ada, mama arina mengingatkan aku perihal satu perkara yang amat manis untuk dikenang-kenang. Dia ingatkan aku sewaktu dia komen entri 'Rabu tanpa kata' yang lepas. Ia perihal 'birud' dalam bahasa Bajau dan sinonim dengan siput sedut dalam Bahasa Melayu. Aku rasa mesti ramai yang maklum tentang birud ni.

Jadi, ada cerita yang masih cantik tersimpan yang berkaitan dengan birud waktu aku dan mama arina masih hingusan. Kalau tidak silap, umur kami dlm 9 thn macam tu. Mama Arina, betulkan kalau salah.;).

Satu hari waktu petang, kami pergi cari birud ni di tepi sungai. Bukan main gembira bila kami dapat birud dalam kuantiti yang banyak. Terbayang-bayang kalau direbus kemudian di korek guna pin kemudian masuk dalam mulut. Kami cari birud ni di tepi-tepi batu dan hasilnya memang lumayan. Bila balik rumah dan waktu hampi Maghrib, emak tunggu di luar rumah sambil pegang rotan di tangan. Aku yang lihat sudah kecut perut. Memang habislah kalau sudah ada di depan emak.

Dan ramalan kami benar belaka, emak rotan aku di kaki sambil membebel. Sebab emak marah: aku jalan tanpa maklumkan dia, kami pergi di sungai tanpa ditemani orang dewasa, emak takut kalau ada apa-apa jadi dengan kami sebab kami masih budak masa tu, dan aku tahu emak rotan supaya aku beringat-ingat yang aku kena jaga diri selalu. Emak marah benar bila aku jalan tanpa maklumkan dia. Kesian mama arina, dia pun turut kena tempias. Jiwa kanak-kanak yang ingin tahu memang tidak dapat dikawal waktu tersebut. Asyik mahu cuba semua benda.

Bila difikir-fikir dan dibandingkan dengan masa sekarang, memang bahaya bila kami pergi sendiri cari makanan padahal makanan cukup disediakan oleh keluarga. Walaupun lokasi sungai tidaklah jauh sangat dari rumah tapi, percubaan begini kurang selamat untuk budak seumur kami.

Kesan dari hari itu, aku dan mama arina memang serik. Takut kena rotan lagi. Walaupun itu bukan pertama kali, aku dirotan sebab selain dirotan, aku pernah juga diikat guna tali oleh pakcik aku selepas itu. Mungkin itu untuk entri lain. :)

♥ AHLI GSF, ada yang pernah dirotankah? Hehehe. Angkat tangan?


Ini birud yang aku maksudkan. Gambar dari blog dibawah;


http://lokanmelaka.blogspot.com/2010/08/siput.html


Birud yang tidak boleh dimakan. Ia tidak ada penutup dia bahagian atas.


Birud yang boleh dimakan. Ia ada penutup di bahagian atas. Dan inilab yang kami cari.
posted from Bloggeroid

22 comments:

  1. wahhh sppu dkt ni..beznya..hehe..ayu bru tahu..hehe

    ReplyDelete
  2. nakal ye masa kecik dulu..hehe~

    ReplyDelete
  3. hehehe nakal nye korang berdua ye..biase la tu budak2 mmg curious kan..
    cendol mmg bnyk kali kena rotan ..biase la tu hihihi

    ReplyDelete
  4. oo..ini birud yer..saya tak makan siput..

    ReplyDelete
  5. dya pernah kne rotan..huhuhuh... sbb merayap..

    ReplyDelete
  6. nur baru tahu misya dgn mama arina sepupu, patutlah muka misya dgn mama arina ada iras2...
    dan yg penting kedua2nya cantikkk..!

    siput sedut ni, mak nur selalu buat msak lemak pucuk paku..sedap..!

    ratah mcm tu je.. :)

    ReplyDelete
  7. ye2.. deqla tau korang sepupu... hihi.. ingatkan tadi ada la gmbr korang bersama.. teringin nk tgk..hihi...deqla penah kena rotan masa kecik2 sbb nakal sgt... birud?? 1st time dgr word ni.. siput sedut deqla suka mkn tp skng dah lama x mkn sjk arwah ayh meninggal.

    ReplyDelete
  8. tuntul dalam bahasa kadazandusun. ooo kasiannya kena rotan. tapi etuza lain sikit, asyik kena buli, luka di kaki ada kawan sekolah sengeja pijak sampai nak pengsan, lepas tu pernah etuza di baling batu kena buku lali, punylah sakit. diorang marah sebab etuza tak pandai marah orang time kanak2 dulu, tapi bukan lurus bendul ya. budak baik biasa ada ja yng dengki.hehe....

    ReplyDelete
  9. ooo siput sedut yg cengkerang dia warna putih ye misya? hihihi.. kesian misya & mama arina kena rotan. mak rotan sebab sayang. kenangan masa kecik adalah paling indah. :)

    ReplyDelete
  10. Sepupu rupanya..bru tau...
    Tp maniskan kenangan dulu walopun penah drotan:), bila diingat balik, knangan tu la yg mngajar dan mdidik kita jd lbih dewasa...

    Saya x penah kena rotan masa kecik

    ReplyDelete
  11. bahaya jg kamu ni..selalunya kalau ada banyak siput bgtu mmg dekat sama buaya...ishishish..itu lakiku yg cakap a..

    tapi aku pun selalu d rotan masa kecik sbb memandai bejalan pegi laut dengan sepupu..laut tu d hujung kampung..yg bikin mamaku takut tu..sana sll ada kes jenayah sbb sunyi!!

    ReplyDelete
  12. i like siput sedutttttt....syrup syrup

    ReplyDelete
  13. sama la..masa kecik2 dulu sy pn camtu...degil...suka main jauh2..tangkap ikan kat sungai..mandi kat kolam..pastu bila balik kena cubit...rotan rasanya x penah..cuma kat skolah je sllu kena rotan..hikhik

    ReplyDelete
  14. tak makan siput sedut..tak tau la kenape..hehe

    Oh sepupu..baru tahu hari ni...heee....kecik2 memang selalu kena rotan.huuu...
    Bila sekarang ada anak terikir,bile anak nakal kite marah tapi kite dulu kecik2 pon nakal gak..huuuuu

    ReplyDelete
  15. hahaha..jangan ckp rotan??hos air,tali pinggang n hanger..hahaa

    ReplyDelete
  16. wani xmakan sipu...xreti nk makan hihi

    ReplyDelete
  17. nyue ant.pengemar siput..ehehehehhe...oic, sepupu dgn mama arina upenya...heheheheh....biasa la zmn kenangan kanak2..ehehehe

    ReplyDelete
  18. nurul suka sangat siput sedut masak lemak..sedap sangat

    ReplyDelete
  19. hahahahahaha...aku mau pingsan ketawa kak..terbayang2 wajah kita ketika itu,pakai selipar jepun,bawa plastik hitam ada birud,baju separuh kering dibadan rambut kusut masai..masam anak pelipin..hahaha...

    lepas tu kena rotan,bibir sembey kedepan nangis pelan2..hahaha..diyang kuna.a no kuling jajal..hahaha.

    entri ini buat aku sangat rindu mau peluk ko kak..huhuhu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha.klu kena ingat dik mmg lucu btul dgn plastik hitam tu.bekejaran tek masa do sibor bila tgk mama ada d luar pegang rotan.hahaha.aku pn rindu ko dik.hrp2 klu ko blk nnt,kt dpt jmpa ah.;)

      Delete
  20. wah sweetnyer...best kan bila ada sepupu pun sama2 blogger gak pastu join group yg sama bah..hehe terbaeklah..

    ReplyDelete
  21. huhu. besnye. sudah pasti lah pernah kene rotan. kawan terbaik di zaman kecik sememangnya sepupu kite. ;)

    ReplyDelete

sponsor by:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...