Monday, 16 July 2012

Relakan saja tutup mata

Hingga ke saat aku tuliskan rasa ini, aku akui yang manusia itu punya macam-macam ragam yang kalau aku tidak mampu tahankan, sudah lama aku tutup rapat-rapat ruang yang aku pernah sediakan untuk mereka. Kadang-kadang aku tidak faham kenapa mereka ini yang pada ketika syaitan menghasut mengapi kemarahan, mereka akan tempiaskan kepada orang lain.

Jujurnya, ada kala aku juga begitu, tahu yang diri aku sedang digilai oleh syaitan untuk meledakkan marah ini pada sesiapa saja. Sudah beberapa kali, aku ditegur kerana kebiadapan itu. Ketika itu, kalau saja aku sudah celik mata dan berperasaan terbuka, aku rasa itu adalah sekecil-kecil kesilapan yang silap-silap boleh heret aku terpuruk menyesali kekhilafan diri.

Tetapi, ya, benarnya, setiap manusia itu berbeza relung pemikirannya. Yang baiknya, aku perlu terima saja semua. Relakan saja tutup mata dan tidak usah terlalu memikirkan ragam manusia sebagai salah satu makhluk Tuhan yang paling unik dijadikan di dunia.

posted from Bloggeroid

22 comments:

  1. Assalam, kekadang memang sukar kita nak menahan amarah itu tapi kalau kita manjakan perasaan kelak nanti akan terjadi sesuatu yg agak luar dari kebiasaan kita... ucapan Astagfirullah adalah sangat terbaik dan ingatlah Allah...

    ReplyDelete
  2. betul tu org sekarang mcm2 ragam...ignore jer mereka mcm tu

    ReplyDelete
  3. mmg susah nak tahan marah..huh gunung berapi nak meletus payah di tahan..tapi sabar je yg mengukur sejauh mane baiknye org tu..haih la kdg2 tutup mata pn rase mcm nak bukak mate dan bagi pelempang sebijik..hihi sorry merapu pulak

    ReplyDelete
  4. tau takpa,rambut sma itam ati lain2..sabar ya Allah sedang menguji hambaNya ;-)

    ReplyDelete
  5. banyak orang, banyak la ragamnya. sabar je lah. :)

    ReplyDelete
  6. rambut sama hitam hati lain2...

    ReplyDelete
  7. kita memg xtahu ape yang org fikir..hati org..ignore je la..kalau dilayan memg sakit

    ReplyDelete
  8. ermm
    nm pun manusia kan.dah fitrah manusia x dpt bersabar..

    ReplyDelete
  9. baca entri kamu ni dear, deqla tumpang sedeh tau...berat mata memandang berat lg bahu yg memikulnya.. sabar2 byk yer..

    p/s : mama arina pggl kak? means lebih tua dari dia la yer atau sbb sepupu??

    ReplyDelete
  10. sabar ye sis..sebahagian drpd ujian..buat donno je...usah di layan...

    ReplyDelete
  11. ada jenis orang mentang-mentang kita diam..makin dia naik hantu mau cari psl wu wu wu

    ReplyDelete
  12. setiap y berlaku ada kebaikannya.. cumakt kna bsabar menanti kebaikannya..

    ReplyDelete
  13. KAK mana suda banner kakak tu,beroperasi sudah aktiviti banner ni kak..

    ReplyDelete
  14. ubatnya cuma sabar..
    kadang2 lebih byk kita sabar, lebih hebat cabaranya..

    ReplyDelete
  15. Kesian dia.. Sabar ye.. Fitrah manusia yang sentiasa lemah dan sering melakukan kesilapan =')

    ReplyDelete
  16. insha Allah bila kite terima kekurangan org, org pun akan terima kita juge. :)

    ReplyDelete
  17. setuju dengan kak jaa kat atas tu..hehe~ :)

    ReplyDelete

sponsor by:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...