Wednesday, 8 August 2012

Rezeki

Perihal anak adalah satu sensitiviti bagi mereka yang belum punya pewaris untuk darah daging sendiri. Aku dengar cerita dari seorang kawan. Dia lelaki yang benar-benar mahukan pewarisnya. Terharu aku dengan kesungguhan dia cuma, mungkin rezeki itu masih belum sampai masanya untuk diberikan oleh Tuhan. Kataku dengan dia,
" Rezeki itu datangnya dari Tuhan. Kalau saja Dia mahu berikan rezeki itu, bila-bila masa saja Dia akan tunaikan. Dan jika Dia masih belum memberikannya, anggap sajalah masanya belum tiba. Tuhan bukannya tidak mahu menunaikannya tetapi Dia masih menangguhkannya untuk satu masa yang benar- benar sesuai untuk kita. Berusaha, berdoa dan bertawakal selalh. Janji Allah itu tetap benar. Percaya saja pada Qada dan Qadar. Itu adalah terapi ketenangan yang tidak perlu dipertikaikan".

posted from Bloggeroid

23 comments:

  1. amat memehami penantian menunggu lahirnya anak dr benih sendiri...hanya yg melalui sahaja..yg dapat merasai peritnya penantian itu...
    Sesungguhnya Allah menguji iman tidak sama diantara kita..sabarlah..usaha itu penting..khabarkan pada kawan itu.........

    ReplyDelete
  2. Betul 2..kadang2 org ni bila org xda anak dicakap bila kerap beranak pun jadi isu..

    ReplyDelete
  3. semcm sebak dgn kata2 ni dear..mmg betul, deqla percaya ada hikmah ats semuanya..dah 2 tahun menanti..dan akn tetap trs menanti..doakan moga ada juga rezeki deqla nnti...Allah kan maha adil.. =)

    ReplyDelete
  4. btul tu dear... isu anak bg yg tidak ada rezeki lg mmg sgt sebak... kdg kdg mereka bleh jd marah bile org suke suke hati je buang anak , dera anak kan.. semoga ada rezeki die di bulan yg penuh berkat ini.. amin

    ReplyDelete
  5. betul tu dear. semoga dipermudahkan. janji Allah tu pasti. :)

    ReplyDelete
  6. Anak tu rezeki yang tak ternilai Dari Allah..Insyaallah seandainya sudah tertulis Ada rezeki Itu Dari Allah, bersabarlah.. Pasti Akan tiba waktu tu nanti...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu laling..aku setuju.. macmana sdh usaha kamu kuling??? hehehe

      Yg pasal crk tu kan, sbnrnya aku pun ndak mau ba ambl crk dua ari tu.tapi ko tau aku cek tkt kan,flight cuma tggl 15hb jak..16,17,18 habis..xkan aku muli 19 ngam2 raya..gila aku geng..skali aku trgkn sma gb ku,ko tau apa dia blg, 'itu saya tdk mau tau,cikgu..' nahh..panas trus aku..trus dia ckp lgi,pgi jmp ppd la kalo mau..nehh btl2 aku jmpa ppd..approve trus geng..memahami juga ppd tu..skali esknya, aku bgi la memo yg ppd bgi sma gb..diam trus disurunya aku isi borang cuti.. wehehehe..macik menanggg~

      Delete
  7. insyaALLAH..di permudahkan segalaNYA... Amin..!

    ReplyDelete
  8. Allah lebih tahu bila masa kita bersedia untuk memiliki anak ;-)

    ReplyDelete
  9. semoga semuanya dipermudahkan........anak tu pembawa rezeki....Insyaallah akan tiba juga masanya nanti

    ReplyDelete
  10. Insya'allah....ada rezkinya tu nnt...

    ReplyDelete
  11. Kak aku sangat memahami,situasi ini kak..huhuhu..

    ReplyDelete
  12. nda apalah..mungkin sekarang blom ada rezeki anak tp mungkin rezeki kesihatan dan macam2 lg..rezeki kan banyak bentuknya ;)

    ReplyDelete
  13. ye..semua tu urusan tuhan...mungkin tuhan tak beri rezeki anak tapi Dia beri rezeki dari bentuk yng lain..Tuhan tu kan Maha Adil....

    ReplyDelete
  14. berdoa berusaha dan bertawakal...

    semoga tabah dan cekal dalam menantian...
    Insya-Allah... mudah2an ada rzeki suatu hari nanti...

    ReplyDelete
  15. yelah semua tu rezeki Allah yg bagi..kalau Dia kata belom belom la.bnyk doa n sabooo je la

    ReplyDelete
  16. yups
    Allah sudah mengatur perjalanan hidup kita
    pasti ada hikmah disebaliknya :-)

    ReplyDelete
  17. suka baca entri ni..
    n lya amat memahaminya..sbb terjadi pd lya...

    hanya tuhan y mgetahu masa y terbaek buat kita..adakalanya kt rasa masa tu x terbaek..tp tuhan hadirkan anak.. tp itulah sbnarnya waktu terbaek buat kita..

    ReplyDelete
  18. insyaallah misya...adalah rezeki nanti..banyak2 kan berdoa..

    ReplyDelete
  19. saya juge berada dlm situasi ni. betul. isu anak ni mmg sensitif. Allah knows best.

    ReplyDelete

  20. Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin dear

    ReplyDelete
  21. yup, mmg sensitif huhu. dan hany pun tgh hadapinya. hurmm mmg kena trima qada' qadar ni, tpai bila mulut org duk kecoh2 ni, kita manusia ni jd longlai, termakan hasutan setan...

    ReplyDelete
  22. insya'Allah, jika dah rezeki pasti dapat..

    usaha, doa & tawakal~ :)

    ReplyDelete

sponsor by:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...