Saturday, 2 February 2013

Berkongsi Rasa

Memasuki bulan januari, kandungan aku semakin sarat. Mudah penat dan banyak perkara yang selalu aku buat sudah makin terbatas. Itu ini kena jaga. Bukan jaga sembarang tapi jaga sungguh-sungguh. Itu salah satu pengorbanan yang sepatutnya aku buat untuk meraih nyawa yang satu dalam rahim aku. Kali ini, aku tidak guna aspek rasa-rasa lagi tetapi ia adalah satu perkara yang bukan boleh dipandang enteng. Apabila bertahun menunggu dan nikmat itu diberi oleh Tuhan, selain dengan rasa syukur yang boleh dilafaz-lafaz, aku perlu guna perbuatan untuk membuktikannya.

Cuma, yalah. Manusia lemah seperti aku yang selalu patah hati tidak akan lari dari berkongsi rasa begini. Ya, ini status aku pada 10 Januari 2013 yang lalu. Awal-awal lagi aku sudah melemah. Mungkin jiwa semakin sensitif jadi bila penat sikit, aku rasa aku sudah tidak boleh lagi berdiri sendiri.



Kemudian, 1 Febuari 2013, perasaan yang sama juga datang hingga gambar begini dalam instagram aku, aku  muatnaikkan. Seawal jam 6. 20 pagi, aku muatnaikkan gambar ini. Waktu tu, aku memang tidak terdaya. Rasa mahu berehat dan tidak mahu bekerja. Tetapi, seperti bulan-bulan yang lalu dari awal kandungan lagi, aku selalu buat-buat sihat walau aku tidak sihat. Aku hanya akan manjakan diri bila ada suami dan keluarga. Selebihnya, bila aku sendiri, secara automatiknya aku pun jadi kuat. Ya. harap-harap, anak yang aku kandung ni pun kuat dan sabar macam aku. Itu kata-kata yang suami selalu ulang-ulang untuk aku bila aku mula mengeluh itu dan ini.


Sehinggalah semalam, suami bagi teguran, dia kata, aku kena aktif berblog kembali supaya aku tidak buat status sedih. Aku kena menulis lagi di dalam blog macam dulu dan yang buat aku terharu ialah, dia siap bagi tips lagi bagaimana cara yang aku perlu buat supaya statistik pengunjung blog aku makin naik. Seperti yang aku buat sekarang. Dengan semangat yang dia suntik semalam, aku mula buat entri. Dan ketika aku buat entri ni, dia yang basuh baju dan jemur baju. ^_^


Aku mula mencari gambar-gambar tahun lepas. Gambar ni, gambar-gambar waktu aku dalam pantang selepas keguguran untuk kandungan yang pertama bulan Mac 2012. Sedaya upaya di sini, aku cuba untuk sembunyikan setiap kepatahan hati yang ada. Alhamdulillah, aku sudah berjaya laluinya dengan hati yang sangat kuat biarpun ia merapuh di dalam.








Dan ini, gambar 17 Januari 2013. Usia tujuh bulan lebih  kandungan kedua aku. Peplum yang aku pakai mengaburi sedikit pandangan orang lain. Kerana ropol-ropolnya, perut aku tidaklah nampak sangat. Kerana itu jugalah, sepanjang mengandung, koleksi peplum aku agak banyak. Suka benar dengan peplum ni. ^_^


Dan usai entri ini, aku  harap-harap, semangat ini berterusan untuk terus buat entri. Bukan mudah sebenarnya untuk tinggalkan sesuatu yang pernah jadi rutin seperti berblog macam dulu. Tapi, selepas satu persatu kejadian, aku belajar untuk dahulukan yang utama. Mudah-mudahan, esok-esok pun aku masih terus punya nafas yang paling segar untuk teruskan kelansungan hidup di bumi Tuhan. Amin.


6 comments:

  1. kak misya sgt comel.. jmpe mama kim slm dia eh.. hihi

    ReplyDelete
  2. beznye ade hb yg bg sokongan berblog
    moga dipermudahkan segala urusan seharian ye sis

    ReplyDelete
  3. yang penting mama misya makin berseri2...
    comel tau nur tgk.. :)

    ReplyDelete
  4. seri ibu mengandung. selamat kembali menulis misya. tulis la pasal progress baby dalam kandungan. seronok baca pasal baby. :)

    ReplyDelete
  5. Semoga mama & baby sentiasa sihat.. In Shaa Allah.. =)

    ReplyDelete
  6. sweet ja akak..semoga dipermudahkan nanti ya ;)

    ReplyDelete

sponsor by:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...